تفاوت اینترنت با فضای سایبری


به گزارش لینك بگیر دات كام، به نقل از نویدتهران اینترنت تنها بخشی از فضای سایبری می باشد.

با ظهور فناوری‌های الكترونیكی به عرصه ارتباطات و تولید مفهوم سایبر، ابزار‌های مكمل و كاربردی زیادی یكی پس از دیگری به این مجموعه اضافه شده و انقلابی در زمینه تبادل اطلاعات به وجود آمده كه در بین اینترنت به عنوان یكی از ابزارهای پركاربرد به نوعی دروازه فضای سایبر محسوب می‌شود و سازمان، شركت یا مركز مشخصی بر روی كره زمین نیست كه دارای نشانی بوده و كارمندانی در آن مشغول به كار باشند.
اینترنت مجموعه‌ای از ملیون‌ها رایانه و سرور است كه توانایی ذخیره و به اشتراك‌گزاری اطلاعات را دارند و در هر كجای كره زمین ممكن است قرار گرفته باشند.
هر بار كه ما به اینترنت متصل می‌شویم یكی از رایانه‌های این شبكه گسترده خواهیم بود كه تحت مقررات خاص و با یك شماره منحصر به فرد و اختصاصی به اطلاعات سایر رایانه‌هایدسترسی دارد.
اما برای مشاهده اطلاعات مورد نظر خود باید نشانی یا شماره اختصاصی رایانه‌ای كه اطلاعات بر روی آن دخیره شده است را بدانیم. این نشانی معمولا به صورت حروف مانند: www.google.com و یا عدد چهار بخشی به نام آی پی است مانند: ۲۱۳٫۲۱۹٫۱۵۶٫۲۲۳
اینترنت نیز به دلیل وجود تاسسیات و زیر ساخت‌های الكترونیكی و ارتباطی و فضای سایبر است كه توانسته میلیون‌ها رایانه را به یكدیگر متصل نموده و شبكه بزرگی را بوجود بیاورد. بنابراین اینترنت هم مانند بسیاری از امكانات دیگر، به عنوان یك ابزار كاربردی و فقط جزئی از فضای سایبر است كه بیشترین كاربرد آن ارائه خدمات و جستجو و یا انتشار و تبادل اطلاعات است.
در كل به زبان ساده آموختیم كه شرط ورود به اینترنت تبدیل شدن به یك عدد، كد، ای‌پی (ip) یا شماره شناسایی است. مانند مثال های زیر:
تماس تلفنی با خط ثابت
تماس تلفنی با تلفن همراه
ارتباط بلوتوثی
استفاده از شبكه وایمكس و …
ورود به هریك از موارد فوق بدون شماره شناسایی غیر ممكن است. این ویژگی فضای سایبر است و فقط و فقط ما را با یك شماره شناسایی شناخته و اجازه ورود می‌دهد. فناوری هوشمند در محدوده هر یك از موارد فوق باعث شده است كه هیچ یك از دو شماره شناسایی شبیه یكدیگر نباشد اگرچه تعداد افرادی كه وارد فضای سایبر می‌شوند میلیون ها و ملیاردها كاربر باشند.
به طور مثال زمانی كه ما از یك عابر بانك یا دستگاه كارت خوان فروشگاه استفاده می‌كنیم تا از خدمات بانكی بهره‌مند شویم، به چندین شماره شناسایی نیاز است تا هویت ما برای بانك عامل ثابت شود كه آیا ما همان فردی هستیم كه صاحب حساب است؟ بنابراین ارائه اطلاعات فوق به شبكه بانكی به معنی ارائه هویت است.
1396/04/15
22:02:18
5.0 / 5
4530
تگهای مطلب: اینترنت , سایبر , وب سایت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد مطلب
نظر شما در مورد مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۵