از گوگل كروم به فایرفاكس بروید


لینك بگیر دات كام: در این مطلب دلایلی را برایتان مطرح می كنیم كه بنا بر آنها بهتر است از گوگل كروم به فایرفاكس مهاجرت كنید.

شكی در این نیست كه كروم در گذشته پادشاه بلامناضع مرورگرهای اینترنتی به شمار می رفت، اما حداقل می دانیم در حال حاضر این برتری از بین رفته است. در حال حاضر شكاف موجود بین مرورگرها بسیار كمتر شده و كاربر خود باید ببیند كه با توجه به استفاده های وی كدام گزینه برایش مناسب تر است.
 
بر اساس سهم بازار در صورتی كه اینترنت اكسپلورر را در نظر نگیریم، باید گفت كه فایرفاكس متقاعد كننده ترین كاندید به شمار می رود. در طول سال گذشته استفاده از این مرورگر اینترنتی به طرز قابل توجهی افزایش یافته به طوری كه این میزان از 7.7 درصد در ماه آگوست 2016 به 12 درصد در ماه می 2017 رسیده است.
 
اما واقعاً چرا كاربران دوباره به سراغ فایرفاكس آمده اند؟ دلایل شان برای انجام این كار چیست؟ آیا زمان آن رسیده تا شما نیز به تغییر روی بیاورید و از مرورگر كروم به زادگاه پیشین خود یعنی فایرفاكس بازگردید؟ در این مطلب قصد دارم 9 دلیل عمده كه سبب مهاجرت از كروم به فایرفاكس می شود را مورد بررسی قرار دهیم. تا پایان با ما همراه باشید.
 
1- میزان استفاده فایرفاكس از باتری دستگاه كمتر است
 
بسیاری از كاربران می گویند كروم سریعتر از فایرفاكس است؛ این دیدگاه كاملاً درست است و علت آن نیز استفاده بیشتر كروم از CPU عنوان می شود. استفاده بیشتر از CPU سبب پردازش سریع تر و عملكرد بهتر می شود و به موازات آن نیز باتری دستگاه شما از این قضیه تأثیر می پذیرد. اگر واقعیت را می خواهید باید بگوییم كه كروم آن قدرها هم سریعتر از فایرفاكس نیست.
 
به گفته مایكروسافت، داده جمع آوری شده از میلیون ها كاربر در ویندوز 10 نشان می دهد كه فایرفاكس در حدود 31 درصد كم تر از كروم از باتری دستگاه ها استفاده می كند. اگر از یك لپ تاپ برای وب گردی استفاده می كنید مطمئناً این میزان یك رقم قابل توجه برای شما محسوب می شود.
 
2- میزان استفاده فایرفاكس از رم در تعداد تب های بالا بهینه تر است
 
در این خصوص دو مرورگر در شرایطی كاملاً یكسان تحت 4 آزمون قرار گرفته اند: 1 تب، 5 تب، 10 تب و 15 تب. برای انطباق نیز یك وبسایت مشخص و مشابه را به هر یك از این تب ها اختصاص دادند. در نهایت با نتایج زیر مواجه شدیم:
 
میزان استفاده از رم در كروم 58:
 
1 تب — 49.2 مگابایت
5 تب — 265.3 مگابایت
10 تب — 533.2 مگابایت
15 تب — 748.3 مگابایت
میزان استفاده از رم در فایرفاكس 53:
 
1 تب — 116.3 مگابایت
5 تب — 376.6 مگابایت
10 تب — 437.0 مگابایت
15 تب — 518.4 مگابایت
پیش از هر چیزی باید بدانید كه كروم در تعداد تب های كمتر بهتر از فایرفاكس عمل می كند و استفاده كمتری از رم سیستم دارد. اما همین كه تعداد تب های باز شده بیشتر می شود این مرورگر بار دیگر ضعف های خود را آشكار می سازد. اگر از كاربرانی هستید كه هم زمان تب های زیادی را باز می كنند (مثلاً بیش از 20 تب) فایرفاكس انتخاب بهتری برای شما است.
 
3- فایرفاكس تنها یك مرورگر اینترنت است
 
این روزها دیگر با آن مرورگر سبك، سریع و فوق العاده گذشته مواجه نیستیم و حالا كروم با پیچیدگی های بیشتری همراه است. بسیاری علاقه گوگل برای تبدیل كردن كروم به یك سیستم عامل را دلیل اصلی این اتفاق ناخوشایند و ناراحت كننده می دانند.
 
از سوی دیگر فایرفاكس هنوز هم یك مرورگر است و تنها برای وب گردی مورد استفاده قرار می گیرد. فایرفاكس به خوبی و بی نظیری آن چه كه كروم در ابتدا بود نیست اما حداقل نمی خواهد جلب توجه كند و خود را بیشتر از یك مرورگر اینترنت نشان دهد.
 
4- فایرفاكس به خوبی مفهوم متن باز را درك می كند
 
از لحاظ فنی می توان گفت كه كروم متن باز است چرا كه خود مانند بسیاری از مرورگرهای دیگر (همچون Opera ،Vivaldi ،Slimjet و Brave) بر مبنای مرورگر كرومیوم ساخته شده است. اما راستش را بخواهید واقعیت متن باز بودن با دسترسی كاربران به كدهای برنامه تفاوت هایی دارد.
 
از سوی دیگر فایرفاكس یك نقشه راه عمومی و كامل ارائه كرده است كه تحت تأثیر مشتركان و اعضای انجمن این مرورگر قرار می گیرد. این امر سبب می شود تا بتوان آینده روشنی را برای مرورگری چون فایرفاكس متصور شد و اطمینان بیشتری به آن كرد.
 
5- فایرفاكس واقعاً به حریم خصوص اهمیت می دهد
 
در سال 2014 موزیلا با ارائه دعوت نامه ای به كاربران با شعار «مبارزه برای حفظ حریم شخصی بخشی از دی ان ای موزیلا است» تلاش داشت حریم شخصی آنلاین را ترویج دهد. آگاه سازی كاربران به این كه چه كسی به داده آن ها دسترسی دارد، داده آن ها در چه مكانی حضور دارد و یا ممكن است به كجا برود و دادن حق انتخاب به آن ها نیز جزو این برنامه بود.
 
در سال 2015 مالكین موزیلا اذعان كردند كه میلیون ها نفر روزانه آنلاین می شوند اما شفافیت و كنترل كافی در قالب امنیت و حافظت از حریم شخصی برای كاربران شركت ها، توسعه دهندگان برنامه ها و دولت ها وجود ندارد. در همین خصوص موزیلا روی بخش های كلیدی همچون حفظ حریم خصوصی، امنیت و... متمركز است.
 
موزیلا از سال 2014 تلاش داشت حریم شخصی آنلاین را ترویج دهد و همچنان این برنامه را در دستور كار خود قرار داده است.
اگر می خواهید در رابطه با كوچكترین جزئیات موجود اطلاع داشته باشید كافیست در سیاست های حفظ حریم خصوصی فایرفاكس جستجو كنید تا با اطلاعات بیشتری در خصوص مرورگر خود، اطلاعاتی كه ممكن است توسط آن جمع آوری شود و آنچه كه از این اطلاعات برای آن استفاده می شود، آشنا شوید.
 
در مقابل حتی اگر موزیلا در رابطه با حفظ حریم خصوصی قوی عمل نمی كرد نیز باز هم آن را برتر می دانستیم. همانطور كه می دانید كروم متعلق به گوگل بوده و این كمپانی نیز به جمع آوری اطلاعات مشغول است؛ موضوعی كه به مذاق بسیاری از كاربران خوش نمی آید چرا كه برخی نمی خواهند اطلاعات آن ها به صورت عمومی منتشر شود.
 
6- فایرفاكس شخصی سازی بیشتری را به كاربران خود ارائه می كند
 
میزان شخصی سازی بزرگترین تفاوت فایرفاكس و كروم به شمار می رود. هر مرورگر كروم در بسیاری از سیستم عامل ها و دستگاه ها یكسان است و ظاهر ثابتی دارد. به غیر از حذف نوار ابزار یا پنهان كردن چند آیكن در كنار نوار آدرس بیشترین كاری كه می توانید انجام دهید انتخاب یك پوسته متفاوت برای نوار عنوان و تب ها است.
 
این در حالی است كه فایرفاكس گزینه های بیشتری را در این زمینه در اختیار كاربران می گذارد. می توانید تم مرورگر خود را به كلی تغییر دهید، روی آن پوسته های جدید نصب نمایید و حتی ظاهر FXChrome ،FXOpera و MX4 را در آن تقلید كنید و در همین رابطه مرورگری كاملاً متفاوت از نسخه پیش فرض بسازید.
 
7- فایرفاكس از افزونه های كروم پشتیبانی می كند
 
موزیلا با معرفی نسخه 48 مرورگر فایرفاكس پشتیبانی پایدار از WebExtensions را به كاربران معرفی كرد. WebExtensions یك API كراس پلتفرم است كه به توسعه دهندگان این اجازه را می دهد تا یك افزونه مشخص ایجاد و از آن در مرورگرهای مختلف استفاده كنند.
 
با استفاده از WebExtensions فایرفاكس قابلیت نصب افزونه های كروم روی خود را پیدا می كند.
 
همه آن چیزی كه در این خصوص باید انجام دهید نصب افزونه Chrome Store Foxified است. پس از آن می توانید افزونه های كروم را در فروشگاه وب این مرورگر انتخاب نموده و سپس روی دكمه Add to Firefox در سمت راست و بالای صفحه ضربه بزنید.
 
توجه داشته باشید كه این قابلیت فایرفاكس در حال به روز رسانی است و در حال حاضر تمام افزونه های كروم توسط آن پشتیبانی نمی شود.
 
8- فایرفاكس دارای افزونه های منحصر به فرد است
 
همانطور كه می دانید كروم دارای طیف وسیعی از افزونه ها است اما فایرفاكس افزونه های منحصر به فردی دارد (لیست برخی افزونه های منحصر به فرد) كه برای كروم عرضه نشده اند و می توانند هر كاربری را به سوی خود جذب كنند.
 
بهترین مثالی كه در این زمینه می توان زد افزونه Tree Style Tab است. این افزونه نوار تب را از بالا به سمت چپ مرورگر منتقل می كند و به شما این امكان را می دهد تا تب ها را به صورت درختی و منظم سازماندهی نمایید. افزونه هایی همانند Tree Style Tab می توانند كاربران را به استفاده از فایرفاكس ترغیب كنند.
 
9- فایرفاكس می تواند وظایف كروم را حتی بهتر از آن انجام دهد
 
در پایان باید گفت كه تفاوت بین كروم و فایرفاكس بسیار جزئی است. شاید فایرفاكس در برخی موارد سریعتر باشد و از باتری دستگاه كمتر استفاده كند اما در نهایت به این نتیجه می رسیم كه هر دو مرورگر عالی هستند. فایرفاكس قادر است هر آنچه كه در كروم انجام می پذیرد را به كاربران خود ارائه كند.
 
 برتری های كروم نسبت به فایرفاكس چیست؟
 
تحت شرایطی خاص می توان گفت كه كروم بهتر از فایرفاكس عمل می كند و نصب آن به عنوان یك مرورگر جانبی از الزاماتی است كه هر كاربر حرفه ای باید آن را انجام دهد:
 
كروم كست تنها با كروم كار می كند.
توسعه وب پیشرفته در كروم ساده تر است.
كروم دارای طراحی ساده تری است؛ این موضوع استفاده از آن را برای كاربران مختلف آسان تر می كند.
اگر عمیقاً درگیر سرویس های گوگل هستید و به حریم خصوصی خود آن چنان كه باید اهمیت نمی دهید، می توانید از حساب های كاربری گوگل خود برای پیكربندی پروفایل های مختلف كروم استفاده نمایید.
كروم هم اكنون سهم بیشتری از بازار را نسبت به فایرفاكس به خود اختصاص داده است. همچنین به نظر می رسد گوگل نفوذ قابل توجهی به تكنولوژی های وب داشته باشد. به همین دلیل وب سایت ها و اپلیكیشن های تحت وب تمایل بیشتری به كروم نشان می دهند.
آیا آماده تغییر هستید؟
 
آینده فایرفاكس خوب به نظر می رسد. امكانات شخصی سازی و افزونه های منحصر به فرد آن در كنار سرعت و كارایی بالا سبب شده است تا استفاده از این مرورگر را به شما پیشنهاد كنیم. 
1396/04/20
23:50:22
5.0 / 5
3763
تگهای مطلب: اینترنت , وب سایت , گوگل كروم , فایرفاكس
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد مطلب
نظر شما در مورد مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۴
از دست ندهید!