برای جلوگیری از كم فروشی

سنجش سرعت و كیفیت بسته های اینترنتی


لینك بگیر دات كام: ممكن است خیلی از شهروندانی كه از بسته های اینترنت خانگی با سرعت بالا استفاده می كنند، گاهی نگران كم فروشی در حجم یا سرعت كمتر از سرعت اسمی خریداری شده باشند. برای حل این مشكل امكان سنجش سرعت و كیفیت اینترنت خانگی و همینطور پیگیری قانونی شكایات فراهم گردیده است.

به گزارش لینك بگیر دات كام به نقل از ایسنا، با اجرایی شدن فاز دوم شبكه ملی اطلاعات، متوسط سرعت دسترسی پهن باند ثابت چهار مگابیت بر ثانیه و متوسط سرعت دسترسی پهن باند همراه به سه مگابیت بر ثانیه رسیده است. این ارقام، در شرایطی اعلام شده كه پیش از این و در فاز اول شبكه ملی اطلاعات متوسط سرعت دسترسی پهن باند ثابت سه مگابیت بر ثانیه و متوسط سرعت دسترسی پهن باند سیار، دو مگابیت بر ثانیه اعلام شده و ضریب نفوذ دسترسی پهن باند ثابت خانگی در فاز اول ۴۰ درصد بوده و ضریب نفوذ دسترسی پهن باند سیار ۳۰ درصد اعلام شده بود.
همچنین سرانه ترافیك در فاز اول شبكه ملی اطلاعات ۱۴ كیلوبیت برثانیه بوده و نسبت ترافیك داخلی در مرحله دوم به ۴۵ درصد عنوان شده است. در همین راستا معاون مشتریان شركت مخابرات ایران با اشاره به امكان انتقال دیتا با سرعت بالا تا یك گیگابیت بر ثانیه توسط فیبر نوری و تجهیز یك میلیون نقطه به این سرویس، از تلاش برای تجهیز سایر نقاط تا آخر امسال اطلاع داد.
زارعیان در گفت وگو با ایسنا اظهار كرده است كه فیبر نوری بستر انتقالی است كه در آن امكان انتقال دیتای پرسرعت بالا از گیگابیت وجود دارد. یعنی اگر تابحال اینترنت نهایتا ۸۰ مگابیت بر ثانیه سرعت داشت، با فیبر نوری این امكان وجود دارد كه سرعت تا هزار مگابیت یا یك گیگابیت بر ثانیه به مشتری تحویل داده شود.
ﺑﺎ اﻓﺰاﻳﺶ ﺳﺮﻋﺖ اﻳﻨﺘﺮﻧﺖ و ﺿﺮﻳﺐ ﻧﻔﻮذ دﺳﺘﺮسی آن در ﻛﺸﻮر ﺷﺎﻫﺪ رﺷﺪ قابل توجهی در ﺗﻮﻟﻴﺪ و ﻣﺼﺮف ﻣﺤﺘﻮا در ﻛﺸﻮر خواهیم بود. اﺳﺘﻔﺎده از ﺧﺪﻣﺎت وﻳﺪﻳﻮیی و ﺷﺒﻜﻪﻫﺎی اﻃﻼع رﺳﺎنی و اﺟﺘﻤﺎعی ﻣﻮﺟﺐ ﺷﺪه اﺳﺖ ﺗﺎ ﭘﻴﺶﺑﻴنی ﺷﻮد اﺳﺘﻔﺎده از ﻣﺤﺘﻮا در ﻛﺸﻮر خصوصا با استفاده از اینترنت خانگی ﺑﺎ رﺷﺪ ﻗﺎﺑﻞ توجهی داﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ.
آنلاین سرعت اینترنت و نرخ اینترنت خویش را بسنجید
اما با راه اندازی سرویس های پرسرعت اینترنت خانگی توسط شركت های خصوصی عرضه دهنده اینترنت، اهمیت نظارت بر عملكرد آنها و نرخ فروش و كیفیت سرعت خدمات این شركت ها ضرورت پیدا می كند. در همین راستا سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با راه اندازی سامانه در سایت خود امكان سنجش سرعت و نرخ حجم اینترنت مصرف خانگی و اندرویدی را به تفكیك اپراتورهای عرضه دهنده این خدمات فراهم آورده است.
مشتركین شركت های عرضه دهنده خدمات اینترنتی می توانند با استفاده از لینك های معرفی شده نسبت به سنجش شاخص های كیفیت سرویس دریافتی خود از قبیل latency، packet los، سرعت دانلود و آپلود اقدام كنند و در صورت عدم تطبیق موارد فوق الذكر با مقادیر مندرج در قرارداد سرویس نسبت به درج شكایت بر مبنای كد رهگیری تخصیص یافته توسط همین سامانه اپراتور اقدام كنند.
همچنین با عنایت به اینكه بعضی از اپراتورها به منظور حفظ سوابق اندازه گیری سرعت و كیفیت، امكان استفاده از آن را منوط به ورود به سیستم مشتركین آن شركت می داند، مشتركین باید بدین منظور با نام كاربری و كلمه عبور دریافتی از اپراتور وارد سامانه مذكور شوند و سپس اقدام به اندازه گیری كنند.
در زمان تست سرعت به منظور محاسبه دقیق تر سرعت ارسال و دریافت سرویس خود، نسبت به قطع اتصال VPN و كلیه دانلود های درحال اجرا و یا مرورگر های در حال استفاده از اینترنت اقدام كرده و ارتباط كلیه وسایل استفاده كننده از سرویس از قبیل موبایل، تبلت و سایر تجهیزات مشابه قطع گردد.
با توجه به اینكه سامانه تست سرعت هر اپراتور متفاوت است پیشنهاد شده كه تنها با استفاده از سامانه سنجش سرعت شركت عرضه دهنده سرویس دریافتی خود جهت سنجش سرعت اقدام كنید تا سرعت اتصال در شبكه اپراتور و هم سرعت اتصال به شبكه اینترنت به درستی انداره گیری شود.
پیگیر حقوق خود از شركتها باشید
غلامرضا داداش زاده - معاون سابق نظارت و اعمال مقررات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیوئی، در این باره اظهار داشته بود: با عنایت به اهمیت مبحث اندازه گیری و كنترل سرویس عرضه شده به مشتركین اینترنت پرسرعت، تمامی اپراتورهای WiMAX، PAP و شركت مخابرات ایران ملزم شدند ابزارهای معتبر سنجش سرعت و كیفیت را بر روی پورتال خود نصب و راه اندازی كنند.
وی با اشاره به اینكه لینك تجمیعی دسترسی به این سامانه در سایت رگولاتوری بوجود آمده است، اظهار داشته بود: كاربران اینترنت پرسرعت می توانند با استفاده از این ابزارها و انجام تست سرعت و كیفیت، ضمن اطمینان از وضعیت سرویس دریافتی خود، برپایه تست های انجام شده در فرایند نظارت و ارزیابی كیفیت اپراتورها مشاركت كنند.
او خاطرنشان كرد: سامانه های سنجش سرعت و كیفیت اینترنت پرسرعت برپایه ابلاغیه های رگولاتوری و با هدف احقاق حقوق مردم بوجود آمده است و مشتركین درصورت مشاهده عدم تطابق مشخصات سرویس خود با نتایج تستهای انجام شده در سامانه مربوط به اپراتور خود می توانند با ذكر شماره پیگیری تست انجام شده، شكایت خویش را در سامانه ۱۹۵ ثبت كنند تا مبحث از جانب رگولاتوری در سریعترین زمان رسیدگی شود.
اما به نظر می رسد با اقدامات صورت گرفته توسط سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی عاملی فراهم گردد تا دیگر شهروندان نگران كم فروشی در حجم یا كاهش سرعت دریافتی از سرعت وعده داده شده توسط اپراتورهای ایرانی نباشند. با سامانه های راه اندازی شده شهروندان می توانند موارد تخلف را به سازمان تنظیم مقررات گزارش دهند و به لحاظ قانونی پیگیر حقوق توافق شده باشند.


 

1396/07/26
21:16:24
5.0 / 5
3650
تگهای مطلب: اپراتور , اینترنت , سایت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
X
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد مطلب
نظر شما در مورد مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۳