افزایش درآمد با استفاده از هوش مصنوعی


مدیرعامل ایرانسل با تشریح دلایل لزوم استفاده از هوش مصنوعی در کسب و کارها، به استفاده از هوش مصنوعی در حوزه تلکام و دیگر حوزه ها، با هدف کاهش هزینه ها و افزایش درآمد، تأکید کرد.

ریسک های هوش مصنوعی

به گزارش لینک بگیر دات کام به نقل از رویترز، کمیسیون اتحادیه اروپا روز جمعه اعلام نمود در رابطه با انتشار دیپ فیک ها و دستکاری خودکار سرویس ها که امکان دارد رای دهندگان را گمراه کند، نگران است. این سازمان اعلام نمود اقدامات اجرایی در این حوزه را بیشتر کرده چونکه مایکروسافت به درخواست آن برای دریافت اطلاعات که در 14 مارس ارسال شده، پاسخی نداده است. اگر مایکروسافت در مهلت تعیین شده، اقدامات لازم را انجام ندهد، کمیسیون اتحادیه اروپا می تواند تا یک درصد درآمد سالانه همراه جریمه های دوره ای تا سقف 5 درصد متوسط درآمد روزانه شرکت، مایکروسافت را جریمه کند. همینطور اگر شرکت اطلاعات گمراه کننده یا نادرست عرضه کند با جریمه روبرو خواهد شد. مطابق قانون سرویسهای دیجیتال اتحادیه اروپا که از سال قبل اجرایی شد، شرکتهای فناوری موظف می باشند اقدامات بیشتری برای مقابله با محتوای مخرب و غیر قانونی در پلت فرم هایشان انجام دهند. کمیسیون اتحادیه اروپا اعتقاد دارد هوش مصنوعی مولد یکی از ریسک های پیش روی یکپارچگی فرایندهای انتخاباتی بخصوص در حوزه انتخابات آتی پارلمانی این منطقه است که در ژوئن سالجاری میلادی برگزار می گردد.
 

افزایش درآمد با هوش مصنوعی

به گزارش لینک بگیر دات کام به نقل از روابط عمومی ایرانسل، دکتر بیژن عباسی آرند، عصر پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳، در اختتامیه سی و دومین کنفرانس بین المللی مهندسی برق، به تاریخچه حضور هوش مصنوعی در دنیا از شروع دهه ۲۰۲۰ پرداخت و استفاده از آن در توسعه «دستیارهای دیجیتال» و «ربات های گفت وگو» به عنوان «هوش مصنوعی جامع» و پیشرفت آن در عرصه های مختلف تا دهه ۲۰۴۰، به عنوان «ابر هوش مصنوعی» اشاره نمود. مدیرعامل ایرانسل با اشاره به تأثیرپذیری صنایع از هوش مصنوعی افزود: حوزه های بهینه سازی پروسه عملیات سازمانی، بهینه سازی و برنامه ریزی شبکه، توسعه محصولات و مدلهای کسب وکار، بهبود تجربه مشتری و مهندسی فناوری اطلاعات و نرم افزار در کسب وکار شرکت های خدمات ارتباطی بیشترین تأثیر را از هوش مصنوعی می پذیرند. وی ادامه داد: مهم ترین حوزه هایی که اپراتورها می توانند در آن از هوش مصنوعی بهره ببرند، بهینه سازی طراحی شبکه، بهبود تجربه مشتری و بازاریابی است. با بهره گیری از هوش مصنوعی می توان ابزارهای تعامل سرویس با مشترکان مانند رباتِ چت با مشتریان، نمایندگان مرکز تماس و شخصی سازی خدمات مشتریان را بهبود بخشید و برای کسب درآمد از داده ها، از آن کمک گرفت. عباسی آرند علاوه بر تأثیرات مثبت هوش مصنوعی، به چالش های استفاده از آن نیز اشاره نمود و اظهار داشت: ریسک ها و چالش های استفاده از هوش مصنوعی در شرکت های خدمات ارتباطی، امنیت داده، نشت اطلاعات، حفظ حریم خصوصی، دستکاری در اطلاعات، نبود داده های درست و قابلیت ردیابی است.

تأثیر هوش مصنوعی بر شرکت های مخابراتی در دنیا

آمارهای ۲۰ اپراتور در دنیا نشان میدهد با کمک هوش مصنوعیِ مولد، می توانند کارایی کارکنان را بالا برند. همین طور با تحلیل و بررسی های پیشرفته در عرصه انرژی، هوش مصنوعی می تواند منجر به کاهش مصرف انرژی در این شرکتها شود، بدین سبب اپراتورها می توانند هزینه های خودرا کاهش داده و افزایش درآمد نیز داشته باشند. عباسی آرند همین طور افزود: در این بررسی، ۱۸ اپراتور از هوش مصنوعی برای بهبود تجربه مشتری و بهینه سازی شبکه بهره برده اند و با کاهش مصرف انرژی و بازدهی بالاتر و سریع تر کارکنان، موفق شده اند هزینه ها را کاهش دهند؛ از این بین ۲ اپراتور نیز با توسعه راهکارهای هوش مصنوعی افزایش درآمد داشته اند. وی ادامه داد: در بهترین حالت، راندمان از هوش مصنوعی در اپراتورها، موجب کاهش ۹ درصدی هزینه ها و در بدبینانه ترین حالت، موجب کاهش ۲ درصدی هزینه ها می شود. به عنوان مثال ایرانسل بطور متوسط سالانه حدود ۵۰۰ میلیون دلار هزینه Capex دارد که این هزینه می تواند با استفاده بیشتر و بهتر از هوش مصنوعی، کاهش داشته باشد.

آموزش هوش مصنوعی در دانشگاه ها

دکتر بیژن عباسی آرند در بخش دیگری از صحبت های خود به لزوم تربیت نیروی انسانی با دانش هوش مصنوعی اشاره نمود و اضافه کرد: دانشگاه ها در ایران، باید راهی پیدا کنند تا دانشجویانی با دانش هوش مصنوعی در عرصه های «امنیت سایبری»، «نرم افزار»، «شبکه» و «معماری داده»، تربیت شود، چونکه در آینده برای پیشرفت بهتر در عرصه اقتصاد به آنها نیاز داریم. وی تاکید کرد: در سالهای اخیر هوش مصنوعی در عرصه های مختلف کسب وکارها، تأثیر زیادی داشته است. مدیریت داده و کلان داده در عملیات شبکه نیز از مهم ترین موضوعات در عرصه مخابرات و تلکام است و برای بهینه سازی آن نیاز به استراتژی های پیشرفته با کمک هوش مصنوعی داریم. برای احقاق این امر مهم نیز نیاز به نیروی انسانی متخصص در عرصه هوش مصنوعی است و این امر تنها با آموزش و تربیت در دانشگاه ها امکان پذیر خواهد بود. مدیرعامل ایرانسل با اشاره به آزمایشکاه های هوش مصنوعی در آکادمی ایرانسل، برای پشتیبانی از دانشگاه ها در این زمینه اعلام آمادگی کرد و اضافه کرد: هم اکنون لابراتوار هوش مصنوعی ایرانسل، از ۱۲ نیروی متخصص در عرصه هوش مصنوعی و ۴ استاد دانشگاه تشکیل شده است که در عرصه های «یادگیری ماشین»، «یادگیری عمیق»، «پردازش زبان طبیعی» و «مدل زبان بزرگ»، «بینایی کامپیوتری و پردازش تصویر»، «کلان داده »و «ایجاد زیرساخت پردازش داده»، پژوهش می کنند.
 

خروج از انحصار در کسب و کارها

با ورود ایرانسل به حوزه تلکام انحصار در این زمینه از بین رفت و دسترسی به ارتباطات سهل شد، نرخها کاهش پیدا کرد و فناوری در این زمینه توسعه یافت. ایرانسل با تکنولوژی ۲.۷۵ آغاز به کار کرد و به سرعت نسل های ۳ و ۴ را توسعه داد، این در حالیست که شرکت های ارائه دهنده پیشین، در زمان ورود ایرانسل از نسل ۲ استفاده می کردند. ایرانسل حدود ۳ سال است که تکنولوژی نسل ۵ یا ۵G را گسترش و در اختیار عموم قرار داده است. وی ادامه داد: ایرانسل از سال قبل نیز، پروانه توسعه فیبرنوری را دریافت کرده است و امیدواریم ایرانسل، همانطور که در اینترنت همراه موجب پیشرفت و انحصارشکنی شد، در عرصه فیبر نوری منازل و کسب وکارها، پیشرفت خوبی داشته باشد. برآورد ما در ایرانسل این است که در یک سال آینده، پوشش فیبر نوری مان در مناطق مشخص شده برای این اپراتور، تمام شود. مدیرعامل ایرانسل در انتهای سخنان خود، از همه شرکت های دانش بنیان، دانشگاه ها و مجموعه هایی که حوزه های فناوری فعالیت می نمایند دعوت کرد در راه تحقق و توسعه حوزه هوش مصنوعی در تلکام، ایرانسل را یاری دهند و از این فرصت، برای توسعه بیشتر هوش مصنوعی در داخل کشور و خلق ارزش افزوده بیشتر، بهره گیرند.

این کنفرانس در محورهای الکترونیک، قدرت، کنترل، صنعت برق، کامپیوتر، مخابرات و مهندسی پزشکی، توسط انجمن علوم مهندسی برق ایران و دبیرخانه دائمی کنفرانس در دانشگاه امیرکبیر، انجام شد و ایرانسل، نخستین و بزرگترین اپراتور دیجیتال ایران و اولین ارائه دهنده ۵G در ایران، با هدف شناسایی و تشویق ایده های نوآورانه در صنعت برق و ارتباطات، بحث و تبادل نظر و انتقال تجربه در حوزه ارائه خدمات مبتنی بر تکنولوژی های نوین تلفن همراه، ارائه خدمات زندگی هوشمند مبتنی بر تکنولوژی اینترنت اشیا، تجربه های راه اندازی مرکز نوآوری، تحقیق و توسعه ایرانسل (ایرانسل لبز) و فعالیت در حوزه نوآوری و آموزش و ارائه مزیت ها و توانمندی های خود برای جذب فارغ التحصیلان نخبه دانشگاهی، در این کنفرانس حضور داشت.

در این کنفرانس که با هدف گسترش دانش فنی در گرایش های مختلف مهندسی برق، بوسیله ایجاد محیطی برای تبادل نظر علمی و تخصصی، ارائه آخرین یافته های تحقیقاتی و همین طور تشویق پژوهشگران برنامه ریزی شده بود، برگزاری برنامه های جنبی شامل میزگرد تخصصی و کارگاه های آموزشی نیز اجرا شد.
 


منبع:

در افزایش درآمد با استفاده از هوش مصنوعی خواندید:
1403/02/30
10:00:12
5.0 / 5
331
تگهای مطلب: هوش مصنوعی , اپراتور , آموزش , امنیت
این مطلب را می پسندید؟
(2)
(0)
X
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد مطلب
نظر شما در مورد مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۲