از كنترل تا گشایشگری شبكه ای ملی

نكاتی مرتبط با افتتاح شبكه ملی اطلاعات


به گزارش لینك بگیر دات كام شبكه ملی اطلاعات علاوه بر تضمین كنترل بیشتر بر ارتباطات اینترنتی در داخل كشور همینطور می تواند پیامدهایی اقتصادی هم برای كشور داشته باشد كه یكی از آنها كمتر شدن هزینه استفاده از شبكه پهن باند اینترنت است.

به گزارش لینك بگیر دات كام به نقل از ایسنا، تولید و توسعه شبكه ملی اطلاعات یكی از الزامات برنامه پنجم در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات است كه در برگیرنده اهداف راهبردی همچون فراگیری خدمات الكترونیك و افزایش بهره وری، كاهش وابستگی به شبكه اینترنت و توانایی اعمال مدیریت حداكثری بر دسترسی به آن، گسترش محتوای ایرانی اسلامی و بالا بردن سواد دیجیتال، افزایش كسب و كار دیجیتال و توسعه سهم ICTدر اقتصاد كشور، افزایش امنیت و قابلیت اطمینان فضای دیجیتال است.
همچنین اجرا و پیاده سازی این شبكه دارای اثرات مثبت اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و امنیتی بسیاری برای كشور است. تجربیات جهانی از آن حكایت می كند كه شدت اثر پذیری شاخص های كلان اقتصادی از توسعه باندپهن، نسبت به دیگر شاخص های توسعه ICT بیشتر است. یكی از نتایج تولید و توسعه شبكه ملی اطلاعات، افزایش ضریب نفوذ باندپهن كشور است كه نتایج تجربی حاكی از تاثیرات مستقیم افزایش ضریب نفوذ باندپهن بر اقتصاد كشورهاست.
شبكه ملی اطلاعات و تولید فرصت شغلی
ایجاد شبكه ملی اطلاعات طبق گزارش مركز ملی فضای مجازی، علاوه بر افزایش تولید بر تولید اشتغال هم اثرگذار می باشد، به صورتی كه حجم عظیم فعالیت های مورد نیاز برای تولید این شبكه نیازمند تعداد نیروی انسانی قابل توجهی است. بعنوان نمونه در استرالیا با در نظر گرفتن بازه زمانی ۱۰ ساله جهت بهره برداری نهایی شبكه ملی این كشور، پیش بینی شده بود كه در سال بیش از ۲۵ هزار شغل مستقیم تولید شود.
همچنین، استفاده از تكنولوژی های هوشمند در صنایع الكترونیك، كشاورزی، سلامت، حمل و نقل و باند پهن بیش از ۷۰ هزار شغل غیر مستقیم مانند تجارت الكترونیك، سلامت الكترونیك و دیگر خدمات الكترونیكی تا آخر سال ۲۰۱۴ تولید خواهد نمود.
گفتنی است اشتغال غیرمستقیم و متحول شده ناشی از توسعه شبكه ملی اطلاعات بیشتر از اشتغال مستقیم آن بوده كه اثرات آن در مدت زمان طولانی تری مشخص خواهد شد. عرضه خدمات اینترنت از دو قسمت بستر انتقال یا خطوط مخابراتی و پهنای باند تشكیل شده است. پهنای باند اصلی ترین مبحث اینترنت در كشور است. آنچه اقتصاد اینترنت بر پایه آن بنا شده و مهمترین كالای وارداتی سایبری است.
دسترسی مطمئن، ارزان و با كیفیت به اینترنت و خدمات ارتباطی از عوامل اصلی در توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات كشورهاست و به همین منظور نهادهای بین المللی سرعت، كیفیت و قیمت پهنای باند اینترنت را شاخص هایی برای مقایسه وضعیت توسعه این بخش می دانند. همینطور امروزه با گسترش عرضه خدمات الكترونیكی در جهان و افزایش مصرف پهنای باند؛ سرمایه گذاری های زیادی در این بخش انجام شده است.
شبكه ملی اطلاعات تامین كننده پهنای باند ارزان
كشور آمریكا بعنوان هاب (Hub) اصلی اینترنت در دنیا شناخته می گردد كه عمده ترافیك بین المللی به این كشور ختم می گردد. در سال ۲۰۱۸ بیشترین ظرفیت بوجود آمده بین آمریكا و اروپا بوده است كه همین ظرفیت بوجود آمده سبب شده تا بیشترین كاهش قیمت در عرضه پهنای باند در سطح بین المللی در این منطقه روی دهد. هرچند سهم آمریكا از ترافیك بین الملل طی سالهای گذشته رو به كاهش بوده است و با شتابی قابل توجه كشورهای آسیایی در حال تولید ترافیك داخلی هستند.
هر لینك پرظرفیت انتقال داده ها كه معادل ۱۵۵ مگابیت بر ثانیه را حمل می كند، یك STM۱ خوانده می گردد. از كنار هم چیدن آنها با ضریب ۴، سطوح ظرفیتی بالاتر ساخته می گردد. با عنایت به روند افزایش ظرفیت پهنای باند بین المللی، قیمت آن طی سالهای گذشته روند نزولی طی كرده است. برپایه اطلاعات Telegeography قیمت عمده فروشی خدمات انتقال ترافیك IP در اغلب مناطق روند كاهشی داشته است.
بازار عرضه و تقاضای پهنای باند اینترنت در كشور از پر رونق ترین بخش های اقتصاد خدمات ارتباطاتی به حساب می آید. تامین و عرضه پهنای باند كشور دارای ساختار خاصی است كه در چهار سطح تامین كننده اصلی پهنای باند بین المللی از منابع خارج از كشور، تامین كننده پهنای باند بین المللی و اینترنت داخل كشور و برخی از كشورهای همسایه، توزیع كنندگان داخلی پهنای باند و مصرف كنندگان پهنای باند قابل بررسی است.
در سطح یك تامین و عرضه پهنای باند، شركت فراهم آور و واردكننده پهنای باند بین المللی، هر STM۱ را به قمیتی كمتر از ۳ هزار دلار آمریكا تحویل می گیرد و آن را با احتساب حاشیه سود به قیمتی حدود ۳ هزار دلار آمریكا در اختیار شركت ارتباطات زیر ساخت می گذارد.
شركت ارتباطات زیرساخت هم یك STM۱ را برپایه مصوبه ۱۸۱ سال ۱۳۹۲ كمیسیون تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به قیمتی حدود ۲. ۶ برابر قیمت اولیه به توزیع كنندگان داخلی پهنای باند (مانند شركت های PAP، شركت مخابرات ایران، اپراتورهای وایمكس و دیگر اپراتورها) عرضه می كند. یعنی یك STM۱ كه به قیمت حدود ۹ میلیون تومان وارد كشور می گردد بعد از افزایش قیمت توسط واسطه های مختلف در نهایت ۲۵ برابر قیمت اولیه آن یعنی به قیمت ۲۳۲ میلیون تومان به دست كاربر نهایی می رسد.
هزینه ۲۵ برابری نسبت به قیمت اولیه اینترنت بین الملل
به گفته مسئولان شركت ارتباطات زیرساخت، هم اكنون نزدیك به ۳۰ درصد ترافیك مورد استفاده كاربران، داخلی است كه در شرایط فعلی این میزان ترافیك با استفاده از شبكه جهانی اینترنت مبادله می گردد. با عنایت به آنچه بیان شد، زنجیره عرضه خدمات اینترنتی در كشور باعث می گردد قیمت عرضه اینترنت به كاربر ۲۵ برابر قیمت اولیه در مرز كشور شود كه نتیجه آن هزینه بالای اینترنت است.
براساس عرضه ۲۰۰ گیگابیت اینترنت در كشور و هم قیمت نهایی ماهیانه ۲۳۲ میلیون تومانی هر STM۱ ۱برای ۸ مشترك و هم در نظر گرفتن ۳۰ درصد ترافیك داخلی كشور؛ بهره برداری از شبكه ملی اطلاعات باعث صرفه جویی سالانه حدود ۱. ۱۶۹ میلیارد تومان هزینه عرضه خدمات اینترنتی می گردد كه تنها یكی از جریان های مثبت اقتصادی پیاده سازی شبكه ملی اطلاعات در كشور است. از جانب دیگر كاهش این حجم از ترافیك، افزایش سرعت و كیفیت اینترنت كشور را هم به دنبال خواهد شد.
طبق تعریف مركز ملی فضای مجازی شبكه ملی اطلاعات بستری است امن، پیشرفته و متكی به جدیدترین فناوریهای نوین و بومی برای تحقق فضای مجازی برپایه ارزش های والای اسلامی – ایرانی جهت رسیدن به اهداف چشم انداز ایران ۱۴۰۴ است.
براساس مصوبه شورای عالی فضای مجازی در این خصوص، شبكه ملی اطلاعات بعنوان زیرساخت ارتباطی فضای مجازی كشور، شبكه ای مبتنی بر قرارداد اینترنت به همراه سوئیچ ها و مسیریابها و مراكز داده ای است به صورتی كه درخواست های دسترسی داخلی برای دریافت اطلاعاتی كه در مراكز داده داخلی نگهداری می گردد به هیچ وجه با استفاده از خارج كشور مسیریابی نشود و امكان تولید شبكه های اینترانت و خصوصی و امن داخلی در آن فراهم گردد.


 

1396/10/16
23:12:47
5.0 / 5
3376
تگهای مطلب: اپراتور , اینترنت , خدمات , فناوری
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
X
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد مطلب
نظر شما در مورد مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۳
از دست ندهید!