مهمترین اخبار دوشنبه اقتصادی ایسنا

بازار خودرو به سمت آرامش می رود


لینك بگیر دات كام: سرانجام سپس التهابات به وجود آمده در بازار خودرو متاثر از نوسانات نرخ ارز، در ایام اخیر قیمت كارخانه ای بعضی محصولات اعلام گردید. امروز هم ایران خودرو قیمت جدید برخی خودروهای خودرا اعلام نمود كه همچون اخبار مهم بود و می تواند نشانه هایی از فروكش هیجانات بازار خودرو باشد.

به گزارش لینك بگیر دات كام به نقل از ایسنا، سپس احداث ثبات نسبی در قیمت لوازم خانگی، مسكن و خودرو، امروز تا حدودی بازار خودرو از حالت بلاتكلیفی درآمد كه می تواند آغاز انجام معاملات و خروج كارخانجات از ركود فعلی تولید باشد. امروز در شرایطی قیمت كارخانه ای پژو ۲۰۷، دانگ فنگ، دنا پلاس، هایما و پژو پارس از طرف ایران خودرو اعلام گردید كه در ماه های گذشته نمایشگاه ها قیمت های پرتی را برای این محصولات اعلام می كردند. با این وجود از بازار خودرو خبر می رسد كه اعلام قیمت جدید این خودروها، كاهش قیمت آنها در بازار آزاد را به دنبال داشته است.
به هر حال سپس مدت ها انتظار، امروز گروه صنعتی ایران خودرو طی بخشنامه ای قیمت جدید پنج محصول خودرا به نمایندگی های فروش ابلاغ نمود. بر این اساس قیمت پژو ۲۰۷ آی دنده دستی معادل ۷۰ میلیون تومان، دانگ فنگ H۳۰ اتوماتیك معادل ۷۵ میلیون تومان، دنا پلاس ۷۶ میلیون تومان، هایما S۵ توربو دنده اتوماتیك ۱۳۸ میلیون تومان و پژو پارس LX اتوماتیك ۷۶ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان، اعلام شده است. در شرایط فعلی می توان امیدوار شد كه اعلام قیمت های قطعی از طرف خودروسازان به ایجاد آرامش و ثبات در بازار خودرو منجر شود.
گرانی كالاها تقصیر نقدینگی است، نه دلار
تصور غالب این است كه افزایش ادواری قیمت ارز در ایران منجر به گرانی كالاها میگردد اما كارشناسان، جهش قیمت ارز را معلول عاملی دیگر تحت عنوان نقدینگی می دانند. این در شرایطی است كه تخمین زده شده حجم نقدینگی تا آخر سال به ۲۰۰۰ هزار میلیارد تومان برسد. امروز یك اقتصاددان در گفت وگو با ایسنا ضمن اشاره به این مساله اظهار داشت: وقتی همه چیز در حال افزایش قیمت است، این نشان داده است كه نقدینگی جامعه زیاد شده است. خیلی از افرادی كه درآمد ثابتی دارند حجم نقدینگی آنها ثابت مانده ولی آمارها نشان داده است نقدینگی در جامعه بسیار بالاست.
قیمت طلا، سكه و ارز در ۳ دی ماه
سری هم به بازارهای طلا و ارز بزنیم كه امروز با اندكی افزایش قیمت مواجه بودند. تا ساعت ۱۶: ۵۰ سكه طرح جدید تمام بهار آزادی سه میلیون و ۵۱۰ هزار تومان و دلار بانكی ۱۰ هزار و ۹ تومان قیمت گذاری شد. قیمت انواع سكه و ارز را این جا مشاهده كنید.
افزایش قیمت در بورس ادامه دار شد
در ادامه رشد قیمت ها در بورس و فرابورس ایران امروز باز بیشتر سهم ها با رشد آرام قیمت ها مواجه بودند و بانكی ها برای بار دیگر با صف خرید مواجه گشتند. در عین حال در گروه فلزات اساسی و برخی از نمادهای پالایش پتروشیمی، سهم ها روی نماگر اصلی بازار تاثیر بسزایی داشتند. شاخص كل نقدی و قیمتی بورس اوراق بهادار تهران ۷۹۰ واحد رشد كرد و تا عدد ۱۵۷ هزار و ۴۸۴ واحدی بالا رفت. امروز فولادی ها، پتروشیمی ها و بانكی ها از تاثیرگذاران عمده روی نوسانات بورس تهران بودند.
كم درآمدها در اولویت سهام عدالت
سازمان خصوصی سازی فعلا زمانی را برای پرداخت نوبت دوم سود سهام عدالت مربوط به سال مالی ۱۳۹۶ تعیین نكرده اما اعلام نموده كه تابحال ۸۷۰ میلیارد تومان از سود سال مالی ۱۳۹۶ به مشمولان سهام عدالت عضو كمیته امداد و بهزیستی پرداخته و مقرر است در ادامه باز افرادی كه در دهك پایین درآمدی قرار دارند را در اولویت قرار دهد. این سازمان همین طور آگهی داده كه برای پیشگیری از كلاهبرداری یا سودجویی توسط افراد غیر، مشمولان از هرگونه در اختیار قرار دادن اطلاعات مالی و بانكی و هویتی خود جداً اجتناب كنند و درباب سهام عدالت صرفاً به اطلاعیه و اخبار رسمی از راه رسانه ملی و جراید و سایت اطلاع رسانی WWW.samanese.ir توجه نمایند.
افزایش دستمزد كارگران، شاید وقتی دیگر...
نیازی به گرفتن مجوز یا استفساریه از مجلس برای ترمیم یا بازبینی دستمزد كارگران نیست. این مساله را حمید حاج اسماعیلی، كارشناس حوزه كار مطرح كرده است. وی در گفت وگو با ایسنا اظهار نمود: بازبینی دستمزد هیچ منع قانونی در كشور ندارد و می توان در هر زمان از سال و با عنایت به شرایط موجود این كار را انجام داد منتها به صورت معمول افزایش دستمزد، تبعاتی در بازار كار و در حوزه اقتصادی كشور دارد كه از این نظر معمولا سالی یكبار تعیین میگردد و بازبینی آن در كشور ما سابقه ندارد ولی این دولت می باشد كه با وجود آن كه دستمزد را در مورد غیر كارمندان پرداخت نمی كند اما تصمیم گیرنده اصلی در بحث دستمزد كارگران است.
سرنوشت فاز ۱۱ پارس جنوبی در هاله ای از ابهام
اما بررسی آخرین وضعیت فاز ۱۱ پارس جنوبی، یكی از گزارش های امروز حوزه انرژی بود. فاز ۱۱، تنها فاز باقی مانده میدان گازی پارس جنوبی است كه روزگاری قرار بود بعنوان اولین IPC پرچم دار توسعه میادین نفتی و گازی ایران از راه این قراردادها باشد، اما به صورت مستقیم تحت تاثیر تحریم های آمریكا مقابل ایران قرار گرفت و نحوه توسعه آن فعلا در هاله ای از ابهام قرار دارد. به قول مسئولان، درباره تكمیل فاز ۱۱، از نظر مالی مشكلی وجود ندارد و چنانچه شركت چینی جایگزین توتال شود، شركت چینی سرمایه لازم را دارد. ازسوی دیگر، اگر شركت چینی هم از قرارداد بیرون رود، شركت پتروپارس توانایی تولید گاز طبیعی از مخزن را با تجربه ای كه در فازهای ۱۲ و ۱۹ كسب كرده، دارد. درواقع، سوژه مهم همان سیستم تقویت فشار است.



1397/10/04
15:04:50
5.0 / 5
2080
تگهای مطلب: سئو , سایت , سیستم , شركت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
X
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد مطلب
نظر شما در مورد مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۲
از دست ندهید!