معاون گمرك به لینك بگیر دات كام اعلام كرد

۳۴۰۰ رجیستری لغو شد و پولش بر نمی گردد


به گزارش لینک بگیر دات کام معاون فنی گمرک ایران با بیان اینکه هر گونه تخلفی در ثبت رجیستری به لغو آن، برخورد با خاطیان و عدم برگشت وجه واریزی منتهی می شود و در چند روز گذشته ۳۴۰۰ مورد حذف گردیده است، ابعاد قابل تاملی از جریان واردات گوشی همراه مسافر و بخصوص در مدت اخیر درباره ورود حجم بالایی از آیفون ۱۲ را بیان کرد و اظهار داشت که مبحث در حال بررسی است و در هفته جاری تصمیم گیری می شود.


به گزارش لینک بگیر دات کام به نقل از ایسنا، از اول دی سال جاری و بر مبنای پیشنهاد گمرک و تصمیم ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز رجیستری گوشی تلفن همراه بار دیگر به صورت غیرحضوری در مبادی ورودی گمرک در دستور کار قرارگرفت.

این در حالی است که حدود دو ماه پیش از آن و از ۱۲ مهرماه با تصمیم این ستاد هرگونه ثبت غیرحضوری تلفن همراه و پس از خروج از گمرکات اجرایی (مبادی ورودی) توسط مسافران ممنوع اعلام و باید اظهار و ثبت تلفن همراه مسافران فقط در محل مبادی ورودی و بعد از احراز هویت دقیق و تشخیص غیرتجاری بودن و طی تشریفات گمرکی در لحظه ورود به کشور انجام می شد، ولی با عنایت به تبعات اجرای آن بخصوص عدم رعایت پروتکل های بهداشتی در جریان شیوع بیماری کووید-۱۹، با بیان گزارش گمرک ایران به ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز رویه از اول دیماه تغییر نمود.

مدت کوتاهی از ابلاغ و اجرایی شدن بخشنامه رجیستری غیرحضوری نگذشته که انجمن واردکنندگان موبایل مدعی شده این اقدام دولت باعث پهن شدن فرش قرمز برای قاچاق موبایل شده است؛ به صورتی که امیر اسحاقی - دبیر انجمن واردکنندگان موبایل - گفته که "خلأهای قانونی در شیوه جدید رجیستر موبایل مسافری، راه قاچاقچیان را هموار کرده و از پس از آن خرید و فروش پاسپورت به قدری زیاد شده که قیمت آن از پنج میلیون به دو میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و در نهایت در شب گذشته به ۲۰۰ هزار تومان رسیده است."

اما در ارتباط با حواشی بوجود آمده پیرامون رجیستری غیرحضوری موبایل و ابعاد مختلف واردات گوشی مسافری، مبحث در گفت و گو با مهرداد جمال ارونقی - معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران - مورد بررسی قرار گرفت و وی به صورت مفصل شرایط موجود را شرح داد.

مدعیان قاچاق رجیستری که از بخشنامه با خبر و از آن استقبال کرده بودند

معاون فنی گمرک ایران با تکیه بر اینکه ادعای مطرح شده درباره هموار شدن راه قاچاق موبایل با شیوه نامه رجیستری غیرحضوری را قویا تکذیب می کنم و به هیچ عنوان این مورد سندیت ندارد، اظهار داشت: پیش از این که بخشنامه ابلاغ شود کلیه فرآیند رجیستری غیرحضوری موبایل به صورت غیر رسمی به اطلاع انجمن وارد کنندگان موبایل رسید و حتی از آن استقبال کردند.

ارونقی اظهار داشت: البته حساسیتی که این انجمن به خرج می دهد طبیعی است، چون که مقادیر زیادی گوشی موبایل حالا در گمرک مانده و واردکنندگان تجاری ماه ها در انتظار تخصیص و تأمین ارز هستند، مصوبات ستاد هماهنگی اقتصادی هم در جهت ترخیص این کالا از محل «ارز متقاضی» کمکی به واردکنندگان تجاری این کالا نکرد؛ ازاین رو با عنایت به تسهیلاتی که در مورد واردات گوشی موبایل همراه مسافر از جانب گمرک برای مسافران اعمال شده، طبیعی است که واردکنندگان به صورت تجاری، تصور کنند راه برای ورود غیر قانونی گوشیهای موبایل از این طریق فراهم گشته است در صورتیکه اینطور نیست.

هیچ فرآیند جدیدی در رجیستری ایجاد نشد

این مقام مسئول در گمرک ایران در یاد شده انجمن واردکنندگان موبایل به خلأ قانونی در شیوه نامه رجیستری غیرحضوری توضیح داد: هیچ فرآیند جدیدی به روند قبلی اضافه نشده و فرایندها و کنترل های قبلی هم حذف نشده است. آنچه اتفاق افتاده این است که در رویه قبلی بدون هرگونه کنترلی در گمرک، مسافر پس از ورود می توانست نسبت به رجیستری کردن موبایل خود اقدام نماید یا افراد سودجو به اسم مسافران، گوشیهای مختلف را رجیستر می کردند بدون این که حتی مسافر در جریان باشد و متعاقب آن کنترل هایی که پس از ۱۲ مهر سالجاری برای حضوری کردن رجیستری موبایل صورت گرفت و تبعاتی که در گمرکات و مبادی ورودی اتفاق افتاد، در نهایت تصمیم گرفته شد که حتما گوشی موبایل توسط متصدیان گمرک در بدو ورود به همراه مسافر چک و مشخصات گوشی و هویت مسافر وارد سیستم شود، بر این اساس در اسرع وقت کنترل ها انجام و بعد اجازه ادامه مسیر مسافر داده می شود و مابقی فرآیند پس از ورود مسافر به داخل کشور در فرصت یک ماه صورت می پذیرد.

فرش قرمزی برای قاچاقچیان موبایل پهن نشده است

وی افزود: انجمن وارد کنندگان مدعی شده که سامانه "EPL" به هیچ عنوان ورود مسافر و اطلاعات گوشی مسافر را چک نمی کند، در حالیکه این گونه نیست و از اول دی سالجاری به بعد تمامی اطلاعات توسط دستگاه بارکد خوان در گمرک وارد سیستم شده و افرادی صرفاً می توانند نسبت به رجیستر کردن گوشیهای خود در داخل کشور اقدام نمایند که این اطلاعات قبلا در هنگام ورود مسافر، وارد سیستم شده باشد.

ارونقی خاطرنشان کرد: در مورد مسافرینی که از ۱۲ تیرماه ۱۳۹۹ تا اول دی سالجاری وارد شده و به نحوی از فرآیند رجیستری کردن اطلاع نداشتند یا به هر علتی همچون صف های طولانی یا قطعی سامانه امکان رجیستری در هنگام ورود در مبادی ورودی نداشتند هم فرصتی داده شده که گوشیهای خویش را با ورود به سامانه رجیستر کنند. در این مورد هم کنترل های لازم انجام می شود و ضمن حصول اطمینان از این که این شخص توسط سامانه های همتا و سامانه گذرنامه که نشان داده است شخص مسافر بوده و در کدام مقطع زمانی وارد کشور شده نسبت به رجیستری کردن گوشی آنها اقدام خواهد شد؛ ازاین رو مشخص است هیچ فرش قرمزی برای قاچاق موبایل و سو استفاده برخی افراد سود جو پهن نشده است.

رجیستری ۳۴۰۰ گوشی لغو شد

معاون فنی گمرک ایران در ادامه به سوءاستفاده های احتمالی در جریان رجیستری غیرحضوری در ایام ابتدایی آن اشاره و اعلام نمود باید توجه داشت که مطابق بخشنامه گمرک ایران هر مسافر ورودی به ایران سالانه صرفاً «یک گوشی تلفن همراه» می تواند به همراه خود وارد و ثبت کند، اما درصورتی که در هنگام اجرای طرح، برخی افراد سودجو نسبت به رجیستری کردن تعداد بیشتری گوشی یا ترفندهای دیگر اقدام نموده و به نحوی با یک گذرنامه تعداد بالایی شماره ثبت کنند بطور قطع در مورد لغو یا حذف این گوشیها و عملا لغو رجیستری آنها اقدام خواهد شد.

نکته مورد توجه در اظهارات ارونقی این است که "پیام هشدار" لازم در ابتدای هربار ورود به سامانه، به متقاضی داده شده و صرفاً در صورت پذیرش مبحث توسط متقاضی، امکان ورود به سامانه رجیستری وجود دارد و در پیام اخطار تصریح شده در صورتیکه با یک گذرنامه، بیشتر از یک گوشی رجیستر شود، وجه واریزی بابت حقوق ورودی گوشی برگشت داده نمی شود؛ در عین حال با متخلفان برخورد و به مراجع مختلف نظارتی معرفی می گردند.

وی این را هم اظهار داشت که در مدت اخیر پس از شروع رجیستری (از اول دی ماه)، برخی افراد سودجو از این فضا سوءاستفاده کرده و تعداد زیادی گوشی تلفن همراه را با یک گذرنامه رجیستر کرده اند، که طی بررسی ها و تقاطع گیری های انجام شده توسط سامانه های مرتبط، اقدامات لازم انجام شده و رجیستری بیشتر از ۳۴۰۰ گوشی بلافاصله لغو و طی پیامی به افراد خاطی اعلام شده است که در این رابطه اقدام ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و سایر مراجع نظارتی مورد توجه است.

مانور آیفون ۱۲ و اخطار به فریب!

اما از مدتی پیش شاهد آن هستیم که در سایت های نیازمندی ها و فروش های آنلاین حجم زیادی از گوشیهای برند و مدل بالا همچون آیفون ۱۲ نو در حال معامله بوده و یا افراد مختلف آگهی هایی برای انجام رجیستری داشته اند، موضوعی که معاون فنی گمرک ایران نسبت به آن اخطار داد و اظهار داشت که به علت تخلفات و سو استفاده های احتمالی به هیچ عنوان فریب این افراد را نخورده و متقاضیان از تسهیلات در ارتباط با خود استفاده کنند. قطعا گمرک نسبت به غیر فعال کردن گوشیهایی که از این طریق و با سوء استفاده احتمالی و خارج از مقررات مربوطه رجیستر شده اند، اقدام می کند.

وی با اشاره به اینکه گمرک هماهنگی لازم با ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز و مراجع نظارتی مربوطه را داشته و ظرف روزهای گذشته، این هماهنگی به حداکثر رسیده است، اظهار داشت: تمامی سامانه های گمرک در حال ایجاد لینک ارتباطی با تمامی سامانه های مرتبط همچون گذرنامه نیروی انتظامی، همتا و یا سایر سامانه های مرتبط می باشد تا کنترل های لازم همچون تقاطع گیری لازم را انجام دهند که با عنایت به کنترل های اولیه به صورت حضوری در فرودگاه یا مبادی ورودی، ادامه فرآیند با چک و رصد کردن سامانه ها با لینک های ارتباطی برقرار، اتفاق می افتد و این اطمینان داده می شود که هرگونه سو استفاده ای در این راستا به حداقل ممکن تنزل پیدا کند.

تشخیص با گمرک است

در ادامه این گفت و گو معاون فنی گمرک ایران، به مسائل دیگری در ارتباط با ورود گوشی همراه مسافر اشاره نمود و اظهار داشت: بر مبنای ماده (۱۳۸) قانون امور گمرکی و آیین نامه اجرایی آن اشاره شده که کالای همراه مسافر تا ۸۰ دلار درسال از پرداخت حقوق ورودی معاف و مازاد بر آن به شرط «غیر تجاری بودن» با دریافت حقوق گمرکی و دو برابر سود بازرگانی قابل ترخیص است. بر این اساس اگر کالای همراه مسافر جنبه «تجاری» نداشته باشد، پس از انجام تشریفات گمرکی ترخیص خواهد شد اما در صورت تجاری بودن، در مورد کالاهای مجاز و مجاز مشروط، ترخیص کالا منوط به رعایت مقررات و انجام تشریفات در ارتباط با کالای تجاری است. در مورد کالاهای ممنوعه هم گمرک موظف است بر مبنای مواد قانونی اقدام و تذکر لازم را به صاحب کالا داده تا آنرا به خارج از کشور مرجوع کند، ازاین رو آنچه در مواد قانونی گمرک تاکید شده شرط «غیر تجاری بودن کالا» است.

ارونقی اضافه کرد: در ماده (۱۰) آیین نامه اجرایی قانون مقررات صادرات و واردات هم تصریح شده کالاهایی که به تشخیص «گمرک ایران» برای فروش، وارد یا صادر می شود شامل این که به همان شکل و بعد از انجام عملیاتی همچون عملیات تولیدی، تفکیک و بسته بندی به فروش برسد «تجاری» تلقی خواهند شد؛ ازاین رو تنها مرجع تشخیص تجاری بودن کالا گمرک است و اگر این سازمان، کالای گوشی تلفن همراه را تجاری تشخیص دهد می تواند طبق ماده ( ۱۳۸) آیین نامه اجرایی قانون امور گمرکی، از ورود آن خودداری کند. اما با عنایت به تصمیمات دریافت شده از جانب مراجع ذی صلاح همچون گمرک ایران، مقرر شده است هر شخص بتواند یک دستگاه گوشی تلفن همراه خویش را به صورت غیرتجاری با دریافت حقوق ورودی و مقررات مربوطه یک مرتبه در سال همراه بیاورد.

سفر یک روزه برای آیفون ۱۲!

وی در این رابطه ماجرای تامل برانگیز ورود گوشی همراه مسافر توسط اتباع کشورهای همسایه را هم مطرح و بیان کرد که این مورد از رصد گمرک دور نمانده است؛ به صورتی که در مرزهای غربی و شرقی کشور، گمرکات اجرایی با جریانی مواجهند که افرادی در کشور در یک روز خارج شده و پس از چند ساعت برمی گردنند و هر یک از آنها گوشیهای مدل بالا مانند آیفون ۱۲ را همراه دارند و انتظار دارند که گمرک با عنایت به این که هر شخصی می توانداز این تسهیلات استفاده نماید نسبت به انجام رجیستری این گوشیها اقدام نماید.

به گفته ارونقی، عملا آنچه گمرک حس می کند این است که افراد سودجویی پشت پرده در صدد هدایت این گونه افراد هستند که البته این مورد به ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز منعکس شده و در این خصوص تدابیر لازم اتخاذ خواهد شد و امکان دارد درمورد رجیستری کردن گوشی تلفن همراه اتباع بویژه اتباع کشورهای همسایه افغانستان، ترکیه، عراق، تدابیر جدید و سخت گیرانه ای اتخاذ شود.

۶۰ درصد مسافران استانبول آیفون ۱۱ و ۱۲ می آورند!

اما این آیفون های مسافری محدود به مرزهای زمینی و رفت و آمدهای یک روزه نیست و آنطور که معاون فنی گمرک ایران می گوید در مورد مسافرانی که از راه هوایی وارد کشور می شوند هم بررسی های گمرک نشان داده است که مثلا در پروازهای استانبول به تهران، بیشتر از ۶۰ درصد مسافران ورودی دارای یک نوع گوشی با برند آیفون مدلهای ۱۱ و ۱۲ و سریال های مشابه هستند، در حالیکه با عنایت به قیمت گوشی تلفن همراه در کشور ترکیه، این مورد عملا مقرون به صرفه نیست که این هم شائبه سو استفاده هایی را مطرح کرده است.

به گفته وی ج، ریان ورود گوشی توسط اتباع هم در هفته جاری مورد تصمیم گیری قرار خواهد گرفت و مطمئنا گمرک اگر مواردی را احساس کند که سودجویی در آن رخ می دهد یا احیانا راهی برای تطهیر گوشیهای قاچاق درجریان است به قید فوریت نسبت به برخورد با آن اقدام و تدابیر سخت گیرانه ای را اتخاذ می کند.

رصد گوشیهای پستی به ایران و تعیین تکلیف آن به زودی

موضوع دیگر در مورد جریان گوشیهای تلفن همراه به گوشیهای پستی که به کشور وارد می شود بر می گردد که در مورد تعداد و میزان آنها برای مسافران بحث هایی وجود دارد.

طبق اعلام معاون فنی گمرک ایران این مورد هم توسط گمرک مورد بررسی قرار گرفته و پیش از این که مرجع دیگری در این خصوص اعلام نظر کند خود گمرک ورود کالا یا گوشی همراه توسط پست را رصد کرده است.

وی توضیحات بیشتری عرضه کرد و اظهار داشت که ترخیص کالاهای پستی به استثنای اقلامی که ورود آن از نظر شرعی یا قانونی ممنوعیت دارد اگر کالا «جنبه تجاری» پیدا نکند به ارزش حداکثر ۵۰ دلار بدون پرداخت حقوق گمرکی و سود بازرگانی و بدون مطالبه کارت بازرگانی و مجوزهای مقرر بلامانع بوده و تاکید بر این است که در صورت ورود کالا از این طریق به صورت یک جریان تجاری درآید و مشکلاتی را برای کشور ایجاد نماید وزارت صنعت و معدن و تجارت می تواند با هماهنگی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات لیست کالاهای مربوطه را برای پیشگیری از ترخیص به گمرک اعلام نماید.

این مقام مسئول در گمرک ایران خاطرنشان کرد که با عنایت به روند رو به افزایش ورود گوشی همراه از راه پست، گمرک بعد از رصد مبحث و حصول اطمینان ازاین که این کالاها به یک نحوی جنبه جریان تجاری دارند، مراتب را به کمیسیون ماده (۱) وزارت صمت و ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا وارز منعکس کرده و احیانا در آینده نزدیک در مورد ورود گوشی موبایل از راه پست هم تدابیر جدیدی اتخاذ و یا به نحوی نسبت به ممنوعیت این فرآیند اقدام می شود.





منبع:

1399/10/07
12:04:22
5.0 / 5
1541
تگهای مطلب: آنلاین , آیفون , ارتباطات و فناوری اطلاعات , تركیه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد مطلب
نظر شما در مورد مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۳
از دست ندهید!